בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

מפקח בניה- האם צריך מפקח ואיך בוחרים אותו?

27/04/2022

אם אתם בתהליך התכנון של בניית הבית שלכם, אתם וודאי עסוקים בשאלה האם זה הכרחי לשכור מפקח בנייה לצורך הקמת הפרוייקט? אז בטרם נענה על השאלה, תחילה בואו נגדיר מהו בעצם תפקידו של מפקח הבנייה בתהליך הבנייה.

מפקח הבנייה הוא בעל המקצוע שמייצג את הבונה הפרטי – אתכם. תפקידו ללוות את הבונה בכל השלבים של הפרויקט – מתחילתו ועד סופו.

תהליך הבנייה מורכב מהרבה מאוד משימות והחלטות חשובות שיש לתת עליהן את הדעת. לרובנו אין את הידע המקצועי הדרוש לשם כך וכאן נכנס לתמונה מפקח הבנייה, שהוא האיש שלכם בשטח. בתהליך הבנייה שותפים בעלי מקצוע רבים וצריך איש מקצוע אחד שינהל וינצח על כל המקהלה המורכבת הזאת. תפקידו של המפקח הוא לנהל ולתאם בין כל בעלי המקצוע המעורבים בפרוייקט. המפקח עוקב אחר כל הנעשה בפרוייקט ועליו לוודא שהכל נעשה ומתבצע בהתאמה לאינטרסים של הלקוח, שלכם! הוא איש המקצוע שמייצג את האינטרסים שלכם אל מול שאר הקבלנים. הוא דואג לכך שאף קבלן לא יעשה קיצורי דרך בשביל לחסוך בעלויות ושהכל יתבצע בצורה מיטבית ובלי עיגולי פינות. 

תפקיד חשוב נוסף של מפקח הבנייה הוא ההיבט של הבטיחות. מפקח בנייה מוסמך עובר תהליך ארוך של הכשרה והוא מתמחה בכל הקשור לבטיחות בבניה. באחריותו לוודא שנעשה שימוש בחומרי בנייה בטוחים ומקצועיים. כמו כן, באחריותו לדאוג לבטיחותם של עובדי הבניין וכן עוברי האורח שנמצאים בסביבת אתר הבנייה. 

מפקח הבניה נוכח כבר בשלב התכנון הראשוני, בישיבות עם האדריכל והמהנדס, לומד את התוכניות והשרטוטים ובוחן את האפשרויות המעשיות שלהן ביחס לטיב הקרקע עליו יעמוד המבנה, לתקציב הנתון ואיכות החומרים העומדים לרשות הפרויקט.

עליו לוודא שפעילות הבניה מבוצעת על פי כל הסטנדרטים הנדרשים, על פי התקנים המחייבים, על פי החוק ועל פי תכניות הבניה, על פי לוחות הזמנים שהגדרתם מראש. 
אופי והיקף הפרויקט קובעים את הגדרת התפקיד לא פחות מאשר התקן הרשמי. אם למשל מבצעים פרויקט בניה שקשור להתחדשות עירונית, התפקיד של המפקח קשור בעיקר להנחיות הרשות המקומית וועדות הבניה. מנגד, בפרויקט של שיפוץ בית פרטי, הדגש הוא על מענה לצרכי הלקוחות ועל עמידה בלוח זמנים. כמו כן, יש פרויקטים שבהם המפקחים נדרשים להיות בעלי בקיאות בחקיקה בתחומי בניה ומקרקעין.

פירוט תפקידיו של מפקח הבנייה בשלב התכנון:

– עליו לוודא שתכנית הבנייה מגובשת על פי הכללים ההנדסיים הנדרשים, שהתכנית מאושרת על ידי מהנדס
בנייה ומהנדס קונסטרוקטור ושכל המסמכים הרגולטוריים הנדרשים אכן קיימים. 

– עליו לבחון את כל נושא הרישום של הקבלן בשטח, לוודא קיום של יומן עבודה, המפקח אחראי על הבטיחות,
מנהל עבודה וכל מה שקשור בתנאי העובדים באתר, שילוט בטיחות, אמצעי בטיחות וכן הלאה.

– בשלבים הראשונים של הפרויקט על המפקח לוודא שהקרקע מסומנת על פי היתר הבנייה שניתן לפרויקט ועל
פי תכנית הבנייה. זהו שלב חשוב מאוד שעל המפקח להיות נוכח בו בכדי לוודא שאין חריגה משטח המגרש,
מתכנית הבנייה או מהיתר הבנייה.

– שלב יציקת היסודות – בשלב זה בודק המפקח את התאמת מיקומי היסודות לתכנית ההנדסית, מוודא שניתנו
כל האישורים הנדרשים ומבצע בדיקת איכות לבטון שמגיע במשאיות הבטון לקראת יציקה.

– בהמשך הדרך, עוקב המפקח אחר התנהלות הפרויקט, החל משלב הבסיס, קירות המעטפת, קירות הפנים,
תקרה וגג המבנה בשלב השלד ולאחר מכן גם בשלב הגמר.

– על מפקח הבנייה לוודא שהפרויקט מתבצע בהתאם להוראות החוק, התקנות והתקנים הנדרשים. בנוסף,
אחראי המפקח לוודא שהכל מתנהל על פי לוחות הזמנים שהוגדרו לפרויקט, על פי תכנית הבנייה.

איך בוחרים מפקח בניה? 

הבחירה בידיכם – כפי שאמרנו מלכתחילה, מפקח בניה הוא הנציג שלכם בפרויקט ולכן חשוב מאוד שהבחירה בו תעשה על ידכם. אתם אלה שצריכים לשכור אותו ולשלם לו את כספו. תוודאו כי הוא ייצג אך ורק את האינטרסים שלכם בתהליך ולכן לא ייתכן מצב שבו הקבלן יביא מפקח עבורכם, בשל חשש מניגוד אינטרסים. מפקח הבנייה אמור לפקח על עבודתו של הקבלן עצמו והוא לא יכול לפקח על מי שמשלם לו את שכרו. לכן, אתם רוצים להיות אלה ששוכרים אותו ומוודאים שאין שום קשר בינו לבין שאר קבלני הביצוע בפרוייקט. המטרה שלכם היא שתהיה מקסימום נאמנות של מפקח הבנייה אליכם ומינימום כפיפות או מחוייבות לכל גורם אחר בפרוייקט.

הסמכה – מפקח בניה צריך להחזיק בידע רחב. בניגוד לאנשי מקצוע אחרים שהם מומחים בתחום מסויים, תפקידו של המפקח הוא לבדוק את הפרויקט כולו במבט-על ולכן הוא צריך לגלות ידע ובקיאות בתחומים שונים ומגוונים של שלבי הבנייה. על כן, מפקח הבניה צריך להחזיק בהסמכה ההנדסית הנדרשת ועליו להיות בעל תואר והסמכה בתחום הנדסת הבניין. 

המלצות –  תבקשו המלצות מאנשים שאתם מכירים, בני משפחה, חברים או מכרים, שעבדו בעבר עם מפקח בנייה ויכולים להמליץ לכם על איש מקצוע איכותי. 

חוות דעת מקצועית – תבקשו חוות דעת מקצועית מאנשי מקצוע בענף הבניין, שעובדים עם מפקחי בנייה ויכולים לכוון אתכם אל איש מקצוע מומלץ. קחו בחשבון כי המלצות המגיעות מקבלן הבניין או כל קבלן משנה המעורב בפרויקט שלכם עשויות להיות מוטות. תוכלו לבקש את המלצתו של האדריכל שיסייע לכם באיתור, שכן הוא מסיים את עיקר תפקידו בשלב התכנון אך מעבר לכך מומלץ לא להיעזר באנשי מקצוע עליהם אמור המפקח לפקח. 

השוואת מחירים – אפשר ורצוי לבצע השוואת מחירים בין 2-3 מפקחים פוטנציאליים. ישנם אמנם מחירים ממוצעים בשוק אך מפקחים שונים יכולים לגבות תעריפים שונים לגמרי, לעיתים באופן כזה שיוצר פערים של אלפי שקלים בין מפקח למפקח. במקרים רבים יש הצדקה לפערים אלה ובהיבט הזה חשוב להדגיש, שאם אתם יודעים שמולכם עומד איש מקצוע אמין, רציני, יסודי ומסור, אתם בהחלט רוצים לשלם לו אפילו יותר מהסטנדרט, על מנת להבטיח את איכות הפיקוח בפרויקט שלכם.

יחסי אנוש טובים – מפקח הבנייה אמור לנהל ולהתנהל מול גורמים רבים. קודם כל מולכם כלקוח וכן מול כל שאר בעלי המקצוע והקבלנים המעורבים בפרויקט. בכדי שיוכל להניע לפעולה את הקבלנים, להקפיד שהכל מתנהל לפי התוכנית ולפי התקן ולנצח על כל התזמורת, הוא חייב להיות בעל יחסי אנוש מצויינים.  

מעורבות של מפקח בניה מומלצת בכל פרויקט שבו מבוצעות עבודות בנייה ובכלל זה גם פרויקטים של שיפוץ, שיקום מבנים, שימור מבנים וכן הלאה. מומלץ לתת את המושכות למפקח הבנייה, שינהל עבורכם את כל התהליך, שידו תהיה בכל ושמירב האחריות וקבלת ההחלטות יהיו תחת ידיו. כך אתם קונים את השקט שלכם בתהליך הסבוך הזה ואת הידיעה שהוא מתנהל בצורה איכותית ועל הצד הטוב ביותר. מפקח הבניה הוא המושך בחוטים, הוא המנהל הכללי והאיש שגורם לכל הדברים לקרות. תחת שרביטו מתבצעת כל העבודה המורכבת משלבים רבים ואנשי מקצוע רבים. הוא השולט בתמונה הכוללת, גורם למכונה העצומה הזו לפעול ולהשיג את המטרה שלשמה הוקמה. 

הליווי המקצועי הצמוד של מפקח הבנייה שווה כל שקל בדרך להגשמת חלומכם!

דילוג לתוכן