בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

כל מה שצריך לדעת על טיח

25/05/2022

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן על הקירות החיצוניים של הבית והן על הקירות הפנימיים ואם נעשה בצורה טובה תוך שימוש בחומר איכותי, הוא יכול למנוע תקלות ופגמי צבע בהמשך ולשמור על הקיר שלכם לאורך זמן. במאמר זה ננסה לענות לכם על כמה שאלות חשובות על עבודות טיח וחשיבותן בתהליך בניית ביתכם.

מה זה טיח? ולמה הוא משמש?

הטיח משמש כשכבה החיצונית ביותר של הקיר, והוא למעשה חומר חיפוי בסיסי המיוצר מתערובות של מים, חול, סיד, צמנט וחומרים נוספים, לפי סוגי הטיח השונים. כאשר האדריכל ו/או קבלן השיפוצים מדבר על טיח, הוא מתכוון לשכבה (או השכבות) של החומר אותו מורחים על קירות הבית הבנויים, לפני שצובעים אותם בצבע הרצוי. הטיח משמש לא רק כבסיס לצבע, אלא יש לו מטרות נוספות וחשובות – הוא משמש גם לבידוד (תרמי ואקוסטי), לוויסות הלחות והחום שנספגים על ידי קירות הבית, וכן, כאמור גם משמש כבסיס לצבע. עם זאת, לעיתים הטיח עצמו יהיה השכבה החיצונית ביותר. היום ניתן למצוא טיח בצבעים ובעיצובים שונים, המאפשרים להשתמש בו כחומר גמר סופי, בתור חומר עיצובי לכל דבר. 

ישנם סוגים שונים של טיח, הנפוצים שבהם הם: טיח צבעוני, טיח פלסטי, טיח תרמי, טיח שליכט, טיח תרמי ועוד. ברוב המקרים, את סוג הטיח בוחר אדריכל המבנה (במקרים של ביצוע עבודות הטיח כחלק משלבי הבנייה) ו/או קבלן השיפוצים (במקרים של עבודות הטיח כחלק מהליכי השיפוץ במבנה). בשני המקרים, בחירת סוג הטיח נעשית בהתאם לסוג הלבנים מהן בנוי השלד, מידת הלחות הסביבתית (בהתאם לאזור הגיאוגרפי של הבית) ובהתאם למשתנים נוספים הנקבעים בהתאם לרמת הבידוד התרמי והאקוסטי הנחוץ.

טיח למטרות פנים – שכבות טיח שמטרתם להקנות מראה חלק ורציף. 

עבודות טיח פנים מיועדות לחלל הפנימי של שטח הבית, והן מיושמות בין היתר בקירות, בתקרות ובעמודים הפנימיים של הבית. 

 טיח למטרות חוץ – מכסה את החלק החיצוני של הבית, מטרתו להגן על המבנה מכל פגעי מזג אוויר. במקרים בהם עבודת הטיח מיועדת לצרכי הגברת הבידוד התרמי או האקוסטי של הקירות החיצוניים, שכבת הגמר תהיה מורכבת מחומרים ייעודיים המתווספים לתרכובת הטיח. 

מה כולל הטיח, ומה ההבדל בין טיח לשליכט?

המבנה הבסיסי ביותר של הטיח, בין אם הוא משמש למשטח חיצוני או פנימי, הוא של שלוש שכבות: 

  • השכבה הראשונה נקראת שכבת ההרבצה, המהווה את ה"המתווכת" בין הטיח והצבע לקיר הבטון שתחתם. בהתאם למיקום של המשטח המטויח ולסוג הקיר שעובר את הטיוח, יבחר הקבלן שכבת הרבצה מתאימה.
  • השכבה השנייה היא השכבה המיישרת, שבה משתמשים למילוי שכבות ולווידוא שהשכבה השלישית, זו שעליה יבוא הצבע, לא תסבול מאי-דיוקים ומשינויי מפלס שישפיעו הן על איכות הצביעה והן על נראותה. גם כאן יבחר הקבלן בחומר המתאים לשכבה המיישרת, בהתאם לדרישות מהקיר המטויח.
  • השכבה השלישית והחיצונית ביותר היא המכונה שליכט לבן, או שכבת גמר, והיא מהווה את הבסיס לצבע עצמו. כאמור, לשכבה זו יש לעיתים תפקיד עיצובי של ממש, וניתן "לשחק" איתה בהתאם לרצונות העיצוביים של המשפץ. כיום, נפוץ לבצע חיפוי קירות חיצוניים באמצעות שכבת שליכט צבעוני המהווה למעשה את שכבת הגמר של שלוש שכבות הטיח.

על מה חשוב להקפיד בזמן עבודות הטיוח בבניית בית?

ישנם מספר דגשים שכדאי לשמור עליהם, על מנת לוודא שעבודות הטיח מבוצעות בצורה הטובה ביותר ושהתוצאות יהיו מדויקות עד כמה שאפשר:

לפני הטיוח 

אם עבודות הטיח מבוצעות על קיר חדש (לדוגמה במקרה של בניית בית או חלוקה מחודשת של חללים פנימיים), חשוב להמתין כשבועיים – שלושה לפני שמבצעים את עבודות הטיוח. 

השינויים שעובר הבטון והקיר החדש בזמן הזה עלולים להשפיע משמעותית על איכות הטיוח ונראות העבודה. בנוסף, חשוב שלא לבצע את הטיוח במזג אוויר קיצוני, בין אם חם מדי ובין אם קר מדי.  

הכנת המשטח לטיוח

קבלנים רבים ימליצו להרטיב את המשטח המיועד לטיוח יום לפני העבודה עצמה. בהתאם למצב הקיר המיועד לטיוח, יהיו קבלנים שיעדיפו אפילו להרטיב את הקיר במשך מספר ימים לפני העבודה, פעם או פעמיים ביום.

עבודת הטיח עצמה 

מדובר בעבודה שדורשת מקצועיות וניסיון רב ולכן לא כל עובד יכול לבצע אותה. רוב הקבלנים מעסיקים טייחים מקצועיים, שיודעים איך לעבוד עם סוגי טיח שונים והם בעלי היכרות מעמיקה עם רזי המקצוע.

חשוב לבצע את עבודת הטיח על משטח מסוים ב"מכה אחת", ולא לפצל אותה לימים נפרדים. לצעד זה חשיבות רבה באחידות של הטיח ובנראות שתהיה לו בסיום העבודה.

כמו בכל שלב בעת בניית בית, גם בשלב עבודות הטיח לא כדאי לקצר תהליכים או לחסוך בחומרי גלם איכותיים, כי לטיב הטיח יש השפעה הן על המראה הכללי של הקירות ואחידותם והן על טיבם ועמידותם לאורך זמן.

דילוג לתוכן