בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

יסודות – הבסיס לבית שלכם

25/04/2022

כשאתם ניצבים בפני שלב תחילת הביצוע של בניית בית חלומותיכם, 'אבן היסוד' הראשונה שתונח עוד בטרם הלבנה הראשונה, היא בניית היסודות לבית.
הקמת מבנה מכל סוג שהוא מתחיל בהכנת הבסיס – יסודות המבנה. בין אם מדובר במבנה קטן יחסית או במבנה ענק, בניית היסוד היא הגורם החשוב ביותר בקביעת היציבות ורמת השרידות של המבנה והתאמתו לתנאי הסביבה לאורך זמן. יסודות בניין איכותיים, יסייעו לבניין לשרוד תקופה ארוכה ולעמוד בתנאי מזג אוויר משתנים. יעידו על כך בניינים עתיקים ששרדו מאז ימי קדם, בעיקר בזכות היסודות היציבים שלהם. חישוב והתקנה נכונים של הבסיס והיסודות מבטיחים שגם בחלוף הזמן לא ייווצרו תופעות של שקיעה, סדקים בקירות, או בעיות אחרות הקשורות בהנדסת המבנה.

מהם היסודות ומה חשיבותם

היסודות בבניין הם, כאמור, החלק החשוב ביותר בבנייה בשל העובדה שהיציבות של הבניין והעמידות שלו תלויים בהם. היסודות הם למעשה עמודי בטון הנעוצים בעומק האדמה ו/או פלטות בטון המתחברים לרצפה ויוצרים את הבסיס ההנדסי של הבית. היסודות מקבעים את הבית לאדמה ונושאים על גבם את כל המשקל של המבנה. כיוון שהיסודות מוצמדים אך ורק לאדמה יציבה, בניית יסודות טובים מונעת למעשה גם את שקיעת המבנה. אם כך, יסודות רעועים עלולים לשקוע ולא לשרוד לאורך זמן.חשוב להתאים את היסודות לתנאי הקרקע ולתכנון המבני וההנדסי של הבית.

סוגי היסודות השונים ומשמעותם

בעת האחרונה, התפתחו מאד השיטות לביסוס מבנים – כלומר סוגי יסודות בניין המסייעים ליציבות הבניין. מהם סוגי היסודות הקיימים כיום? מה המשמעות של כל אחד מהסוגים הללו ומתי נעשה בו שימוש? בבנייה מודרנית משתמשים בסוגים שונים של יסודות, שהבחירה בהם תלויה במספר גורמים כמו: מאפייני האדמה עליה בנוי הבית, גודל המבנה, באילו חומרים יבנה השלד, תנאי אקלים, מפלס מי תהום. סוגי יסודות בניין שונים מותאמים לגודל המבנה, תוך מתן מענה למשקלם הגדול של המבנים הללו. סוגי היסודות הקיימים הם: יסודות בודדים, יסודות נמשכים, יסודות רפסודה וכלונסאות ביסוס.

1. יסודות בודדים – יסוד שעומקו כ- 1 מטר, בתחתית היסוד מבוצעת פלטת בטון יצוק כשבמרכז הפלטה יוצקים את עמוד היסוד. היסוד הבודד הוא סוג של פירמידה קטומה קטנה, שעליה מוקמים העמודים שבהמשך יתמכו בבית או מבנה קטן, שהמשקל שלו איננו דורש הצבת יסודות בניין מאסיביים.

2. יסודות נמשכים – מבוססים על אותו רעיון של פירמידה קטומה, אבל הוא ארוך מאד, בעל חלק עליון צר וחלק תחתון רחב. יסוד כזה נושא את המשקל של כמה עמודים תומכים או, לחילופין, נושא את המשקל של קיר תמך בבית.

3. יסודות רפסודה – יסוד מסוג זה הוא למעשה שכבת בסיס המונחת במקום שעליו אמור להיבנות המבנה, ונושא על גבו את המשקל הכולל שלו.

4. כלונסאות ביסוס – כלונסאות התקועות היטב בתוך שכבת האדמה הקשה, המשמשת כגורם המחזיק את הבניין, ועל גבי הכלונסאות בנוי הבסיס של המבנה.
הכלונס הוא עמוד בטון שאותו יוצקים לבור שנחפר לעומק של כמה מטרים בעזרת מכונת קידוח מיוחדת, בקוטר ובעומק שקבע המהנדס.
הכלונסאות הינם היסוד האופטימאלי המומלץ לקרקע עובדת (קרקע שסופגת מים וכתוצאה מכך מתנפחת) תופעה היוצרת חוסר יציבות של הקרקע מתחת לבניין. 

5. מיקרו פייל, יסוד המשמש בעיקר לאחיזה בקרקע סלעית שבה קודחים חורים לעומקים פחותים מאלה הנקדחים לכלונסאות רגילים, לדוגמא, לעומק של 3 מ’ כתחליף ליסוד הבודד. המיקרו פייל הוא כלונס קטן.

כלונסאות יקרים יותר לביצוע מאשר היסוד הבודד. בקרקע סלעית או של חול וכורכר, ניתן במקרים רבים להסתפק ביסודות הבודדים, כפוף לחוות דעתו של מהנדס הבניין. במקרים של סוגי קרקע  כמו חמרה, חול, חרסית וכד', משתמשים בחלק מהמקרים גם בכלונסאות וגם ביסודות.

אם כך, סוגי יסודות שונים נועדו למטרות שונות ולסוגים שונים של מבנים. יסוד בודד נועד לבניית מבנה או בית קטן, או כזה שהמשקל שלו איננו כזה המחייב בניית יסודות מאסיביים יותר. שאר סוגי היסודות נועדו לשאת משקלים גדולים, כאשר יסוד הרפסודה ויסוד הכלונסאות נועדו לשאת בניינים במשקלים גדולים מאד, תוך הימנעות מפגיעה בבניין ומשקיעה שלו. התאמת סוג היסוד לבניין ובנייה נכונה ומקצועית שלו, הם המאפשרים לבניין לעמוד על תילו ולשרוד לאורך זמן.  

השלבים של בניית היסודות

1. עוד בטרם התחלת עבודות הבנייה, מהנדס הבנייה הוא שיקבע את סוגי היסודות הדרושים לפי סוג הקרקע. במקרים חריגים קיים צורך בבדיקות מעבדה של הקרקע, קידוח ולקיחת דגימות קרקע לבדיקת סוג ותכונות הקרקע, שעל סמך תוצאותיהן יקבע המהנדס את סוג היסודות הדרוש, ואת מידת העומק שלהם. הכנות ראשוניות אלו הכרחיות להתחלת השלב הבא של בניית השלד של הבית.

2. השלב הבא בביצוע העבודה הינו חפירה או חציבה של יסודות המבנה.

3. יציקת היסודות – מתבצעת בכפוף לתוכניות שבידיכם.

4. הכנת הארקת יסוד. מומלץ בשלב זה ליצור התקשרות עם חשמלאי מוסמך שיתכנן עבורכם את תוכניות החשמל. 

5. המשך יציקת יסודות מעל קו פני הקרקע המהווים למעשה את עמודי היסוד התומכים ברצפת מבנה המגורים.

בניית היסודות צריכה להתבצע אך ורק על ידי בעלי מקצוע מיומנים, הרשומים אצל רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון. על פי חוק, לא ניתן לבצע בניית יסודות לבניין בלי אישור ורישום כחוק.                  

החשיבות של בחירת היסודות הנכונים בהתאם לתנאי הקרקע ולסוג המבנה, ובנייתם באופן מדויק בהתאם לתוכנית ההנדסית היא עצומה. גם כי הם האחראיים ליציבותו ועמידותו של המבנה לאורך שנים, עליהם מוטל כל כובד הבניין. וגם כי יהיה זה בלתי אפשרי לבצע שינוי ביסודות בשלב מאוחר יותר. בנוסף, זהו השלב הראשון במגדל שעליו עומדים כל הקלפים ולכן השפעתו על כל אחד מהשלבים הבאים בבניה היא קריטית. אז נסכם ונאמר כי בשביל בית חזק ויציב, צריך להתחיל מבסיס איתן. 

דילוג לתוכן