בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

בידוד תרמי לבית

19/05/2022

אחד הנושאים החשובים ביותר שכדאי לקחת בחשבון בעת בניית ביתכם העתידי, הוא בידוד תרמי. לבידוד התרמי של הבית שלכם תהיה השפעה גדולה על הנוחות ואיכות החיים שלכם וגם על ההוצאות הכספית בעתיד. המודעות לנושא הולכת וגדלה בשנים האחרונות, ובונים פרטיים מתחילים להבין את המשמעות של בידוד הבית וכיצד ניתן לחסוך בטווח הארוך בחשבון החשמל על ידי יצירת תנאי טמפרטורה נוחים בכל עונות השנה.

במאמר זה נחדד עבורכם מהי חשיבותו של בידוד תרמי, ומהם הפעולות שכדאי לכם לבצע על מנת לייעל את הבידוד התרמי של הבית. 

נתחיל מההתחלה, מהו למעשה בידוד תרמי?

בידוד תרמי משמעותו מזעור השפעת הטמפרטורה החיצונית (חום וקור) על הטמפרטורה בתוך הבית. אנו מקררים את הדירה בקיץ ומחממים אותה בחורף על-מנת להגיע לטמפרטורה הרצויה, ומשקיעים בכך אנרגיה רבה וכסף רב. בידוד תרמי טוב אשר מונע כניסת חום מבחוץ בקיץ, בריחת חום החוצה בחורף, מסייע בצמצום האנרגיה המושקעת בחימום וקירור הבית, חוסך כסף ומשפר את איכות החיים בבית.

בידוד תרמי של מבנה נקבע בעיקרו בשני שלבים:
שלב התכנון- בו מתייחס המתכנן לכיווני הבית, לגודל החללים, גודל החלונות והדלתות, שיטות הבנייה והאיטום ולחומרים והמוצרים בהם נעשה שימוש.
ושלב הביצוע- בו הקבלן מבצע בשטח את הוראות המתכנן. 

למרבה הצער, פעמים רבות קיים פער גדול בין איכות התכנון לאיכות הביצוע, והתוצאה היא בידוד תרמי בלתי מספיק. קשה מאוד, וכמעט בלתי אפשרי, לשפר משמעותית בידוד של דירה בנויה; על כן יש להקפיד הקפדה יתרה על איכות הביצוע ועל עמידה במפרטים בזמן הבנייה.

התקן הישראלי לבידוד תרמי במבני מגורים 

תקן ישראלי 1045 מגדיר את הדרישות המינימליות לבידוד תרמי של רכיבי המעטפת החיצונית בבניין, במטרה להגן על הדיירים ולהבטיח נוחות תרמית, תוך צמצום סכנת העיבוי והגדלת החסכון באנרגיה. דרישות התקן מותאמות לאזורי אקלים שונים, כאשר התקן מחלק את הארץ לארבעה אזורים. לסביבה בה אתם בונים את ביתכם יש השפעה גדולה על המבנה. לכל אזור תנאים אקלימיים שונים ולכן דרושה התייחסות אחרת לעניין הבידוד. בבית פרטי חשוב להקפיד על תכנון מראש של בידוד תרמי וטיפול בגשרים תרמיים. היות ותקן 1045 לבידוד תרמי הוא חלק מחוק התכנון והבנייה, כל מתכנן אמור לספק לכם את המידע הזה. 

בידוד תרמי לבית – השקעה משתלמת

כל המעטפת החיצונית של הבית בעלת השפעה על הבידוד שלו. מעטפת החוץ כוללת את הקירות החיצוניים, הגג והרצפה. כלומר, סך הרכיבים ה"עוטפים" את הבית מכל צדדיו.

חשוב להקפיד על בידוד ואיטום מצוינים בשלב הבניה. ישנם אלמנטים שיהיה קשה מאוד לתקן לאחר השלמת הבניה.

בידוד קירות המעטפת

ניתן להשתמש בבלוקים מבודדים בבניה. הקירות הם אלמנט חשוב במעטפת של הבית, האחראיים לרמת הבידוד של המבנה. יש להתאים את שיטת הבידוד לאופי הקיר ולשיטת הבנייה (בטון, בלוקים וכו).

חשוב לתת דגש לטיפול בעמודי הבטון וקורות הבטון במעטפת, אשר מהווים גשרי קור- ז"א דרכם יכול החום לנוע מבחוץ פנימה בקיץ, ומבפנים החוצה בחורף. ישנן מספר דרכים לטפל בעמודי הבטון וביציקות, הדרך הנפוצה ביותר היא לשים עליהם לוחות קלקר או לוחות איטונג מבודדים.

בידוד רצפות ותקרות

ברצפת קרקע משתמשים בד"כ בריבועי קלקר משולבים ברצפת הבטון בכדי למנוע את השפעת טמפרטורת הקרקע לפנים הבית. יחד עם זאת, יש שיטות טובות נוספות, והעיקר שתוודאו שיש התייחסות לכך בתכניות. התקרה הנפוצה ביותר בבתים פרטיים היא תקרת צלעות אשר משלבת בלוקי איטונג עם יציקת בטון. את התקרה ניתן לבודד עם לוחות איטונג או בעזרת חומרים ייעודיים כמו טיח מבודד.

בידוד הגג

ישנם סוגים רבים של גגות- יכול להיות גג שטוח או משופע, עם רעפים או עם חלל אחסון מתחת לרעפים ומעל החדר. לכל אחד מהסוגים צריך להתייחס בהתאם ולתת את הטיפול המתאים. הגג הוא האלמנט הכי חשוף ומקבל את מרבית הקרינה ולכן, אם שטח הגג גדול העדיפו לצבוע אותו בגוונים בהירים כמה שאפשר. זה נכון גם לקירות הבית, אבל הגג מהווה מעבר חום ישיר ודורש התייחסות מיוחדת. תוכלו גם לבחור בגג מגונן ("גג ירוק") שבהחלט מסייע לבידוד. היעזרו לשם כך באנשי מקצוע ושימו לב לבעיות של איטום ורטיבות. מרכיב נוסף שיכול למתן את השפעת החום מהגג היא הצללה, ובבית פרטי השיטה של פאנלים סולאריים על הגג היא הצללה מצויינת שגם חוסכת וגם מייצרת אנרגיה בו-זמנית. 

בידוד החלונות

הזיגוג הוא חלק בלתי נפרד ממעטפת הבית וחשוב להקפיד ולבחור בחלונות מבודדים  במיוחד בבתים שבהם יש הרבה חלונות ופתחים. החלונות מורכבים מהזכוכית מהמסגרת. הגורמים המשפיעים על בידוד הזכוכית הם עובי הזכוכית, הגוון שלה וציפויים שונים. חלונות מבודדים יותר יהיו מסוג בידודית – זכוכית כפולה בת שתי שכבות שביניהן רווח. 

את הזכוכית מומלץ להתקין עם מסגרת מבודדת. יש מגוון אפשרויות בתחום הזה – כמו מסגרת מחומרים פחות מוליכים ממתכת, או אלומיניום עם נתק תרמי, וקיימת בשוק גם מסגרת מבודדת. מסגרת מבודדת אמנם יקרה יותר אך תמנע הצטברות של עיבוי ("הזעה" של החלון), דבר שנגרם כתוצאה מהפרשי טמפרטורות הגדולים בין הזכוכית המבודדת מצד אחד והקיר המבודד מצד שני, שמייצרת שטח פנים קטן יחסית למסגרת לייצר עיבוי. בטווח הארוך ניתן להבחין בהרבה מקרים עובש שהצטבר על איטום הסיליקון של החלון. פתיחת חלונות יכולה לסייע, אבל לא בטוח שתמיד תרצו חלון פתוח- ולכן, חשוב להשקיע בחלונות שלכם, ולא רק בזכוכית.  

בידוד תרמי למניעת עובש ופטרת בקירות

מעטפת שאינה מבודדת ואינה מאפשרת אוורור עשויה לגרום לעיבוי ורטיבות, שגורמים עם הזמן לנזקים קשים למבנה, וחמור לא פחות – לעובשים ופטריות שהם נזק תברואתי. 

חיסכון באנרגיה וגם בכיס

בידוד תרמי יעיל מאפשר לאורך זמן חיסכון בחשמל. לאורך השנה אנו בישראל מתמודדים עם ימים חמים וקרים המשפיעים על החללים הפנימיים של הבתים. בלא מעט בתים בישראל, אשר נבנו בשיטות ישנות, הבידוד מהטמפרטורות בחוץ כמעט ואינו קיים, מה שמוביל דיירים רבים לצריכה גבוהה של חשמל ובמיוחד בימי הקיץ החמים בהם מפעילים הדיירים מזגנים לאורך שעות רבות. ההשקעה הכספית בבידוד תרמי באזורים בהם נדרש חימום/קירור ממושך, מוחזרת תוך מספר מועט של שנים. בידוד תרמי תקני מקצר את משך הזמן בו נדרש חימום/קירור הדירה, ומקטין הסבירות להתהוות העיבוי והופעת עובש.

בידוד תרמי הוא אחד מהנושאים שישפיעו בטווח הארוך על הנוחות שלכם, על חשבון החשמל שלכם ואף על שמירת איכות המבנה, ויותר חשוב – שמירה על איכות החיים שלכם והבריאות שלכם. בין אם תבחרו לבנות את הבית בבלוק, בבניה קלה, בעץ או אפילו ממכולה ממוחזרת – יש להקפיד על בידוד ואיטום נכונים ויישום שלהם בצורה מקצועית. 

דילוג לתוכן