בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

בחירת חומרי השלד- זהו עצם העניין

27/04/2022

אחד משלבי הבניה ההתחלתיים והמרכזיים הינו שלד הבית, הכולל קירות חוץ וקירות פנים, עמודי וקורות תמיכה, רצפה, תקרות, גג ומדרגות. מלבד הקפדה על בנייה נכונה, איכותית ותקנית של שלד הבית, ישנה חשיבות רבה גם לחומרים בהם נעשה שימוש בתהליך הבנייה אשר משפיעה על איכות החיים בבית. 

בניית השלד באופן מדויק ואיכותי חיונית ליציבותו, עמידותו ותקינותו של המבנה, לצורתו ולחזותו. קשה לזהות בעין בלתי מיומנת כשלים ולקויות אך עם הזמן עלולים לצוץ ליקויים רבים שחלקם בלתי הפיכים. מדובר בליקויים כדוגמת התרופפות בטון, סטיות גובה, סדקים בקירות, חלודה ורטיבות. בנוסף, למאפייני בניית השלד יש השפעה ישירה על שלבי הבניה הבאים בין אם ריצוף, תשתיות חשמל, צביעה או עבודות נגרות. על כן, חשוב שתבחרו בקבלן שלד אמין ומנוסה, בכדי להבטיח את ביצוע העבודה בהתאם לתוכנית האדריכלית וההנדסית של ביתכם באופן מדויק, תקני ויסודי, ולהבטיח שנעשה שימוש בחומרי גלם איכותיים.

רכישת ואספקת כל חומרי הגלם הנדרשים לבניית השלד הינה באחריות קבלן השלד שבחרתם. אך באחריותכם לוודא ולהקפיד שהוא אכן משתמש בחומרי גלם איכותיים ותקניים, ושהוא לא מנסה לחסוך בהוצאות או "לעגל פינות".

בניית השלד מתחילה בקידוח באדמה/בסלע ויציקת כלונסאות. אל תוך הקידוחים מושחל כלוב עשוי ברזל המחוזק באמצעות בטון. לאחר מכן בונים את קורות הקשר – קורות המחברות את כלונסאות הבית. התקרות והרצפות נוצקות מבטון בתוך תפסנות (תבניות מיוחדות מעץ) שבהן יש ברזל המיועד לחיזוק המבנה. יציקות הבטון צריכות לעבור תהליך של אשפרה (הרטבת הבטון) לצורך חיזוקן. בשלב הבא נבנים הקירות החיצוניים באמצעות בלוקים, ואחריהם קירות הפנים באמצעות בלוקים או גבס. כל השלבים הללו אורכים בדרך כלל שלושה חודשים וכוללים גם במקביל עבודות של תשתית נוספות: איטום, חשמל ואינסטלציה, המבוצעות במקביל לעבודות הבניה.

הכשלים והליקויים האפשריים בבניית השלד והחשיבות בשימוש חומרי גלם איכותיים

לצערנו קיים מגוון רחב מאוד של כשלים וליקויים העלולים להיווצר בעת בניית השלד. הנפוצים שבהם הם סדקים או הפרדה בין הקירות והעמודים, ובעיות רטיבות.
תוכלו לעשות תיקונים מסוימים בשלב הגמר של הבנייה, אך אם מתגלות בעיות בשלד, מדובר בסיפור אחר לגמרי. בניגוד לריצוף או מטבח שתמיד תוכלו לשנות או לתקן, בלתי אפשרי להחליף קירות או לתקן את היסודות של הבית. את מרבית הכשלים והליקויים בעבודות השלד לא ניתן לתקן והם נשארים לתמיד. לכן, כל כך קריטי לבנות את השלד מהחומרים האיכותיים ביותר ולעבוד עם קבלני שלד מקצועיים, מיומנים ובעלי ניסיון. 

מה הם חומרי הבניין שיש לקחת בחשבון בבניית שלד הבית?
תהליך הבנייה הוא פרויקט מורכב שמצריך לא רק ידע רב בתחום, תכנון, מחשבה, מומחים ועובדים מקצועיים ומנוסים, אלא גם שימוש בחומרי בניין איכותיים. שלד הבניין הוא המסגרת של המבנה ומשלב אלמנטים שונים של מערכת עמודים וקורות חיבור לתמיכה בקירות החיצוניים ובקומות להפחתת העומס.

במהלך השנים חלה התקדמות משמעותית מבחינת חומרים במבנה הבניין ובבניית השלד, כדי שמחד, השלד יהיה עמיד ומאידך, תהיה גמישות עיצובית לחללים הפנימיים.
חשוב מאוד לבחור מראש חומרי בניין איכותיים שנרכשים על ידי הקבלן על פי הניסיון שלו בשטח ועם זאת, לבדוק את טיב החומרים, מותג, ייצור, עמידה בתקנים של מכון התקנים הישראלי. בין אם מדובר ברשתות ברזל לבנייה או טיט ומלט. חשוב כמובן להימנע ממחסור בחומרים מבחינת כמות, כדי לא לעגל פינות או לחסוך בחומר על חשבון התוצאות.

 חומרי הבניין שעושים את ההבדל בבניית השלד

המלט – הוא חומר חיוני לבניית השלד והוא למעשה אבקת צמנט כשלאחר יישומו הוא מתקשה והופך לקשיח מאוד. הוא משמש גם למילוי רווחים בין לבנים וגם לכיסוי קירות ותקרות. לרוב משתמשים במלט אפור לתערובת בטון, טיח, טיט, יציקה ופעולות החיוניות לתשתית הבנייה. סיד הוא חומר מליטה חשוב נוסף שמתקשה עם מגע עם מים וכיום משתמשים בו בעיקר להלבנת גגות. יש קבלנים המשתמשים בחומרים אלה בנפרד ואחרים בתערובות ובכל מקרה כאשר משתמשים בהם, יש צורך בחומרים משלימים לביצוע הפעולה (כמו ארגזים לטיט).

בטון –  תערובת בטון ליציקה מהווה חלק בלתי נפרד מבניית השלד כמו תיקוני שלד ועבודות פיתוח שונות. כמו בכל בחירת חומר בניין אחר יש לבדוק שהתערובת מכילה רכיבים איכותיים בכמות מדויקת ויש לעקוב אחר הוראות היישום המפורטות כמו הכנת התשתית ואזור היציקה, ערבוב עד קבלת תערובת אחידה וכדומה. תערובות בטון נבדלות זו מזו גם במהירות ההתקשות שלהן ויש לשים לב לפרמטר הנ"ל.


טיח – הטיח מהווה כיסוי חיצוני או פנימי לקירות ולתקרות ומבוסס על מלט עם חומר מליטה ומאגרגט דק וחשוב מאוד לתהליך האיטום והבידוד, מתפקד כבסיס לשכבות הצבע. קיים טיח צמנטי ליישור ותשתית לחיפויים קשיחים ויש לבחון האם הוא עומד בתקן הישראלי, כיצד מיישמים אותו נכון והאם הוא נדבק היטב לתשתית. כאשר משתמשים בטיח, שגם הוא נחשב לחומר בעל משקל רב בבניית השלד, יש לשים לב שקיים גם טיח תרמי מתקדם.


חומרי עיגון – הם חומרים נוספים שנלקחים בחשבון בתהליכי בנייה ותפקידם לעגן ולבסס עמודים, ברגים ועוגני מתכת, לשמש לצורך יציקה ומילוי בין עמודי בטון והם נבחרים לרוב על פי עובי היציקה.                                                                                        

בלוקים – הקירות החיצוניים והפנימיים נבנים באמצעות בלוקים. חשוב לבחור בבלוקים איכותיים ועמידים, בעלי כושר בידוד טוב. שיקול זה ישפיע לא רק על הנוחות שלכם בבית לאורך שנים אלא גם על הוצאות מיזוג וחימום הבית, כמו גם על בטיחות במקרה של שריפות ורעידות אדמה. קיימים תקני בידוד תרמי ואקוסטי המחייבים עמידה ברמות בידוד – חשוב לבדוק שהבלוקים שאתם בוחרים עומדים בתקנים אלו.

בידוד המבנה

גשרי קור – בשלד הבית קיימות נקודות תורפה מבחינת הבידוד התרמי, כמו עמודי וחגורת הבטון (שאינם בעלי חומר מבודד). כדי להבטיח בידוד מתאים, מקובל ליישם קלקר אדקס כבר בשלב היציקות. חשוב לוודא פרט זה מול הקבלן. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את נושא הבידוד התרמי בתכנון חתך הקיר. בעיקר באזורים קרים או כאלה בהם קיימים הבדלי טמפ' גדולים בין היום ללילה, מומלץ לבחור בבלוק חוץ בעובי 25 ס"מ. בנוסף, כדאי לבחור בחתכי קיר בעובי של 34 – 36 ס"מ שנועדו ליצור בידוד מוגבר. 

אביזרי חיבור לביצוע הפעולות כמו – מוטות הברגה, תבניות יציקה, חוטים, לוחות, דיקטים, אוטם ועוד. חשוב לבחון בכל מקרה את האפקטיביות וטיב החומרים.

חשוב מאוד לא להתפשר על חומרי בניין לבניית שלד ובמיוחד לוודא שיעמדו בתקנים המחמירים, כדי שלא תגלו מאוחר מדי שהתפשרתם, חסכתם וכעת תתמודדו עם בעיות וליקויים חמורים שקשה מאוד לטפל בהם לאחר הבנייה. שימו לב שהקבלן לא עיגל פינות או חסך בעלויות על חשבון השלד של המבנה. חשוב לרכוש את החומרים בארץ כדי שיעמדו בתקנים הישראלים המחמירים וכן להשתמש בכלי עבודה חדשניים ומתקדמים לביצוע העבודה בדרך הטובה ביותר.

דילוג לתוכן