בואו נשמור על קשר

הצטרפו לניוזלטר וקבלו את הפוסטים החדשים ישירות למייל שלכם

פוסטים שאולי תאהבו

אנשי המקצוע בשלב העיצוב

כשמסתיים שלב הבניה של הבית, מתחיל שלב העיצוב. עיצוב הבית הוא תחום רחב, שבו לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים ורבים אשר מבצעים חלקים שונים של

כל מה שצריך לדעת על טיח

עבודת טיח מהווה חלק חשוב ומרכזי בכל הליך בניה. עבודת הטיח מיועדת בעיקר לצרכי הכנת קירות הבית לפני עבודות צבע, אך לא רק. הטיח מיושם הן

איך לבחור אדריכל/ית נוף?

כאשר אנחנו מתכננים את בית חלומותינו, אנחנו שוכרים את שירותיו של אדריכל שיתכנן את הבית וילווה את הפרויקט. אנחנו משקיעים מחשבה איך למקסם את החלל

איך בוחרים בלוקים לבית?

19/05/2022

שלב התכנון מאחוריכם ובשעה טובה הגעתם לשלב בו מתחילה הבנייה של בית חלומותיכם. כמו בכל שלב בבנייה בו אתם עומדים בפני החלטות רבות, גם בשלב זה אתם נדרשים לעשות בחירה באילו חומרי גלם להשתמש ומאילו בלוקים ייבנו קירות ביתכם.

אז איך בוחרים בחירה נכונה ומדויקת באיזה חומר גלם הכי מתאים לבנות איתו את ביתכם העתידי? ישנם כמה פרמטרים שכדאי לכם לקחת בחשבון כשאתם עומדים בפני השאלה הזו.

אבל לפני שנתחיל לענות עליה, כמה מילים על בלוקים…

הבניה בבלוקים היא השיטה הנפוצה ביותר בישראל בבתים פרטיים. בשיטה זו הבלוקים הם המרכיב החשוב והמרכזי במעטפת הבית ולכן חשוב שיהיו איכותיים ובעלי תכונות שיבטיחו את איכות המבנה, עמידותו ובטיחות. כשאתם באים לבחור את הבלוק כדאי שתתחשבו בעלויות, באמינות ובאיכות של הבלוק.

בלוקים מספקים לבית חוזק, נוחות תרמית, אקוסטיקה טובה והגנה מאש. עליהם להיות עמידים בתנאי מזג אוויר קיצוניים לאורך שנים. בחירת הבלוק נעשית לפעמים מתוך שיקולים כלכליים אך בחירה נכונה תיעשה בהתאם לשיטת הבנייה, איזור האקלים ועוד. 

כמו במרבית הנושאים בעולם הבניה, גם בנוגע לבלוקים קיימים תקנים מחייבים שיש לעמוד בהם, תקנים המגדירים חוזק, עמידות באש ועוד, חשוב לוודא שהבלוקים שבחרתם לבית עומדים בתקנים אלו.

שימו לב שישנם הבדלים משמעותיים בין בלוקים המשמשים אותנו לבניית קירות פנימיים בתוך הבית, לבין בלוקים המשמשים לבניית מעטפת הבית. בלוקים המשמשים לבניית מעטפת הבית, הם בלוקים שאמורים להיות מבודדים מבחינה תרמית (להגן מפני חום/קור). ואילו בלוקי מחיצה, חשוב שיהיו בכלי כושר בידוד אקוסטי.

תקן לבידוד תרמי לפי אזורי אקלים

ת"י 1045 הוא תקן לבידוד תרמי אשר קובע את דרישות המינימום לבידוד תרמי במבני מגורים בישראל, לפי ארבעה אזורי אקלים שונים. 

כאשר בונים את המעטפת החיצונית של הבית בבלוקים, חייבים לבנות על פי תקן זה ולעמוד בדרישותיו.

הבלוק האידיאלי

הבלוקים מהווים את מעטפת הבית, והם אחד החלקים היחידים במבנה שלא תוכלו להחליף בהמשך ולכן חשוב ביותר לעשות בחירה נכונה. בלוקים אידיאליים לבית הם בלוקים אשר יעניקו את התכונות הבאות לפרק הזמן הארוך ביותר:

בידוד תרמי – כאמור, הבידוד התרמי חיוני לנוחות ואיכות חיים בבית ובנוסף עשוי לחסוך לכם מאות ואף אלפי שקלים בשנה בהוצאות האנרגיה על חימום וקירור. על כן כדאי להשקיע ולבנות בבלוקים הכי מבודדים שניתן. הבלוק בעל ההתנגדות התרמית הגבוהה ביותר כיום הוא בלוק האיטונג, אחריו בלוקי פומיס המשופרים (פומיס זהב) ואחריהם פומיס רגיל ובלוק הבטון שהוא הכי פחות מבודד, ולמעשה אינו עומד בתקנים ללא תוספת בידוד.

עמידות באש – בלוקים עמידים בפני אש ישמרו על מעטפת ביתכם שלמה גם במקרה של שרפה. בלוק איכותי ותקני יעמוד באש גם בטמפרטורות גבוהות ביותר, וימנע התפשטות נוספת של השריפה בין החדרים.

עמידות ברעידות אדמה– עמידות המבנה ברעידות אדמה מושפעת ממשקל השלד (בלוקים קלים יחסית מאפשרים משקל שלד נמוך שמשפר את העמידות ברעידות אדמה) , ומכושר ספיגת הזעזועים. מחקרים מראים שלבלוק האיטונג יתרון משמעותי בעמידות ברעידות אדמה.

בידוד אקוסטי – גם שקט עשוי להיות חיוני לאיכות חיים, ולכן חשוב לבחור בבלוקים המונעים מרעשי חוץ לחדור לתוך הבית. הדבר חשוב מאוד גם במחיצות הפנים, ובעיקר בקירות הפרדה בין דירות או בבתים דו משפחתיים.

סוגי הבלוקים הקיימים בישראל 

בישראל קיימים שלושה סוגים נפוצים של בלוקים: 

1. בלוק איטונג (הבלוק הלבן) – הוא בלוק תאי מאושפר, שמקורו בשבדיה. הוא בלוק מלא אשר מאופיין ברמת בידוד תרמצי גבוהה ביותר,  כושר בידוד אקוסטי מצוין, עמידות ברעידות אדמה ועמידות בפני מים ואש.

בלוק איטונג הינו אחד מסוגי הבלוקים המובילים המשמש כבר יותר מ 70 שנים לצרכי בנייה בישראל. הוא מורכב מתערובת של חול, סיד וצמנט. החומר המתקבל חזק מאוד אך יחד עם זאת קל משקל, ומאופיין ביכולות בידוד מצויינות. הבלוק קל מאוד לחיתוך וניתן ליישם על גביו סוגים רבים של טיח.

2. בלוק פומיס –

בלוק בטון המעורבב עם טוף, מיוצר ברמות שונות של בידוד תרמי, הוא גם קל יחסית לבלוקי הבטון, ובעל תכונות טובות יותר של בידוד תרמי.

 3. בלוק בטון (קרוי גם בלוק שחור) – 

בלוק שחור הוא הפשוט ביותר, עשוי מתערובת של בטון, חצץ וחול אותה יוצקים לתוך תבניות. בלוק חזק ביותר ובהתאם לכך גם כבד מאוד. מאופיין ביכולות גבוהות של בידוד אקוסטי עקב משקלו, אך בעל כושר בידוד תרמי נמוך שאינו מספיק לרוב אזורי האקלים בישראל. 

לסיכום, 

בונים רבים אינם שואלים את הקבלן באיזה בלוקים יבנה הבית ואינם מעורבים בתהליך הבחירה, אבל למעשה, זוהי החלטה חשוב ומשמעותית לאיכות החיים בבית. 

אמנם בניגוד לאלמנטים כמו ריצוף או נגרות הבלוקים בקירות הבית אינם חשופים וההבדל אינו נראה בעיין, אבל בלוקים איכותיים ומבודדים ישתלמו לאורך זמן בחיסכון בהוצאות השוטפות של הבית על חימום וקירור, יספקו נוחות תרמית בבית, ויתנו לכם ביטחון ושקט נפשי.

ההבדל בין עלות של בלוק איכותי לבלוק פשוט הוא זעום ביחס למחיר בניית בית ולמול הערך המוסף שהוא מספק, לכן מומלץ להשקיע קצת יותר, לבנות בבלוק איכותי ולהבטיח בנייה איכותית ועמידה לאורך שנים.

אל תחסכו במעטפת – כי את קירות הבית אי אפשר להחליף! 

דילוג לתוכן